To nie jedyne względy oczywiście - w niektórych branżach niezbędne jest zachowanie standardów higieny (pracownicy przy liniach produkcyjnych ze spożywką noszą kombinezony, czepki i rękawice), w innych sanitarnych, jeszcze w innych technologicznych (pracownicy wytwarzający elementy elektroniki noszą ubrania robocze antystatyczne). Ubrania robocze są ubraniami, które powinny charakteryzować się trwałością (by nie wymieniać ich co tydzień z powodu rozdarcia, przetarcia), dobrą jakością (by po praniu nie traciły koloru i fasonu i nie przypominały bezkształtnego worka), wygodą (by umożliwiały użytkownikowi pełen zakres ruchów, nie cisnęły, nie krępowały, nie spadały szelki). W przeciwieństwie do odzieży ochronnej nie muszą posiadać żadnych certyfikatów (spełniać normy PN już tak).
Czym się różni odzież robocza od odzieży ochronnej?
Pojęcia odzież robocza i odzież ochronna są bardzo często stosowane zamiennie, co jest błędem. Odzież robocza osłania, odzież ochronna, stanowiąca środek ochrony indywidualnej, stanowi zabezpieczenie przed szkodliwym działaniem zagrożeń w miejscu pracy (np. przed działaniem kwasów, wysokiej lub niskiej temperatury, przed promieniowaniem, porażeniem prądem) i chroni jego zdrowie oraz życie. Odzież ochronna na danym stanowisku musi spełniać wymagania określone w normach i posiadać stosowne certyfikaty, a poza tym, podobnie jak robocza, musi być wytrzymała, trwała, zapewniać komfort noszenia i pracy.
Zapotrzebowanie na odzież roboczą i ochronną jest bardzo duże, producenci związani z branżą BHP stanęli na wysokości zadania i zapełnili sklepy asortymentem do wyboru i (dosłownie) koloru. Bez problemu można ubrać się od stóp do głów w odzież, która spełni swoje podstawowe zadanie. Co więcej - można ubrać się modnie. Niektórzy ze wspomnianych producentów bardzo dobrze rozumieją znaczenie dobrego wyglądu, ciekawego designu, potrzebę wyróżnienia się, zaakcentowania osobowości. Także firmy nie są zdane na niewielki wybór ubrań - mogą znaleźć odzież, która doskonale wpisuje się w firmowe barwy (budowanie marki to ważna rzecz), a sklepy z odzieżą bardzo często posiadają w ofercie usługę naszywania lub naklejania nazw.